Senaste inläggen

Hej kära läsare!


Vi beklagar för att bloggen inte uppdaterats på länge. Men snart har vi tid till att börja skriva igen!


Med vänliga hälsningar


Juan och Klara

ANNONS
Av Klara Lindberg G., Juan Silva B. - 21 april 2011 18:07

                  Bild  


Om man är trött eller hänging en dag kan det bero på flera orsaker. Det är alltid så tråkigt att känna så när man vill eller har planerat in en träningstid eftersom att man tappar träningsmotivationen . Förutom att man presterar sämre så är det större risk för att du ska skada dig också. Men ibland så kan det vara bra att hoppa över ett pass om du verkligen inte känner dig på topp, men det jag rekmmenderar är att man ändå tar sig till gymmet och värmer upp som vanligt och försöker att träna med lättare vikter. Ibland så kan det hända att det går bättre än vad man hade tänkt sig.


KOSTEN
För att vi ska prestera bra så behöver kroppen energi, så försök att alltid äta så bra du bara kan (näringsrik kost) och försök att inte hoppa över måltider, se också till att du har ett bra vatten intag. Har du inte ätit bra det senaste dygnet så kan det drabba träningen på så sätt att du känner dig trött.


SÖMNEN
När det gäller träning så är det sömnen som spelar in en väldig stor roll också. Det är viktigt att du får den sömnen kroppen behöver , både för återhämtning och för att vi inte ska vara trötta under dagen. Försök att hålla en jämn dygnsrytm, och försök att inte dra ut dygnet på kvällen, alltså att du går och lägger dig i tid. Om man har svårt att sova på nätterna så kanske det inte är så bra att träna sent på kvällarna eftersom att träningen gör att kroppen aktiveras, och kroppen kan kännas mycket piggare. Men här måste man prova sig fram, för att vissa personer kan kanske ha det t.o.m lättare att sova efter ett sent tränings pass. Testa?!


INFEKTIONER
Kroppen kan kännas väldigt svag om man håller på att få en förkylning också. Så det man kan göra om man känner att man håller på att bli sjuk men att förkylningen vägrar släppa ut, prova träna ! antingen blir det värre eller så släpper den inte ut. Men det är bara om du känner dig svag och att du håller på att bli sjuk, eller om förkylningen vägrar att släppa ut! Inte om du har halsont och feber!


UPPIGGANDE
Det du också kan prova är att kanske dricka nått uppigande inför träning, ibland så kan det hjälpa till för att vakna upp. Du kan kanske prova kaffe, sportdryck, energidryck eller kanske nåt kosttillskott.

ANNONS
Av Klara Lindberg G., Juan Silva B. - 18 april 2011 15:57

För alla som bor i en stad är det bra att uppmärksamma detta.

Eller för er som är pollen allergiker.


I helgen var jag ute och klubbade i Stockholm. När jag kom hem så kände jag mig snuvig och snöt mig. Pappret blev svart. Tankarna började kretsa till alla människor som bor i stan och andas in den tunga luften dagligen.


På morgonen slår jag på Tv:n och som om det var ödet så diskuteras det här i nyheterna. Det visar sig att folk har dött i förtid pågrund av de farliga partiklarna.


För alla som inte har bytt till sommardäck så gör det nu! De ska senast bytas 15 april. Detta för att dubbdäcken river upp partiklar från asfalten. Detta är en av orsakerna. En annan orsak är avgaserna.


Det har rapporterats om besvär för astma, lungcancer, hjärt- och kärlsjukdomar.


Det jag kan rekommendera är nässkjöljning. För en del kanske det verkar lustigt men det är ett sätt att bli av med partiklarna. Nässköljning aktiverar flimmerhåren i luftvägssystemet så att slem med damm, pollen, virus, bakterier mm, transporteras ut.



           Bild


Du behöver inte köpa nässköljning.


1. Du behöver en ren kanna, finkornigt bordssalt utan jod och antiklumpmedel.

Häll i 4,5 gram salt och 0,5 liter hett vatten. Blanda tills saltet har smält. Då fyller du på med lite kallt vatten tills de är ljummet. Lägg i lite mandel eller sesamolja om du är torr i näsan.


2. Stå vid ett handfat och gör som på bilden. Enden ska sluta näsborren tätt så det inte rinner ut. Böj huvudet och överkroppen framåt. Vrid huvudet en aning åt sidan och låt kannan följa med uppåt så att vattnet rinner av dig själv genom andra näsborren. Andas lugnt genom munnen och slappna av.


3. När hälften av vattnet runnit så snyter du dig lätt. Sedan sköljer du andra näsborren med resten av vattnet.


4. När du är klar så ställ dig upp. Böj hela överkroppen ner. Sträck händerna mot tårna. Detta för att resten av vattnet ska rinna ut.


5. Snyt dig. En näsborre åt gången. Andas långsamt för att försöka få bort vattnet.



Av Klara Lindberg G., Juan Silva B. - 18 april 2011 14:31

Ofta läggs lite uppmärksamhet på fötterna. Vi tar dem lite förgivet. De bara finns där så vi kan gå, hoppa och springa. När vi borde uppskatta dem och ta hand om dem!


Bild

Varför fötter?

Fötterna är kroppens stöddämpare och ger stöd och balans. För att nerverna i fötterna ska kunna skicka signaler upp till hjärnan så måste lederna, musklerna och benen vara smidiga, starka och ha bra svikt. Därför är det viktigt att vi har bra skor och vet hur vi ska te.x springa utan att slita på fötterna.


När vi åldras, går upp i vikt eller går för mycket på hårt golv så kan hålfoten bli lägre och man blir plattfotad, detsamma med trampdynan. Nerverna kläms och det gör ont. När man töjer ut ledbanden, som vid en stukning så kan foten bli instabil, även efter att den läkt. Vi ska undvika stela fötter som gör ont! 


Om du skadar fötterna så påverkas flera delar av kroppen bl.a för belastningsskada.


Sjukdomar


Vad du äter, hur mycket du motionerar och även hur du mår påverkar dina fötter. Om du stressar för mycket så kan du få Psoriasisfötter (förhårdnader, fjällande hud, blåsor, sprickor, naglarna ändrar form och färg). Det går inte att bota men däremot att lindra med hjälp av Medicinsk Fotvårdsterapeut. Om du har diabetes så kan även dina fötter påverkas för att du har dålig blodcirkulation. (Smärta, sprickor och sårbildning som tar lång tid att läka). En annan sjukdom är reumatiska fötter. För att öka rörligheten kräver det att man motionerar mycket, gärna masserar lederna och eventuellt använder inlägg i sina skor.


Zonterapi


Vi på unisextraining stödjer teorin om zonterapi. Vi tror att hela din kropp mår bättre om dina fötter är avslappnad med god rörlighet. Under foten finns punkter som kommunicerar mer olika delar av din kropp. Det som zonterapi har bevisats hjälpa är för matsmältnings- och gallbesvär, urinvägsproblem, oregelbunden och smärtsam menstruation, klimakteriebesvär, barnlöshet, huvudvärk och migrän, muskel- och skelettbesvär, ryggskott, öron- och bihåleinflammation, sömnlöshet, oro, stress, förhöjt blodtryck, luftvägsbesvär, astma, allergi och eksem.

I hälsakosts butiker kan du köpa zonterapi tofflor som trycker in dina punkter och lossar på spänningarna.

Bild  

   Bild



När du springer...


Försök att undvika asfalt!

Spring med rak rygg, landa mjukt med trampdynan, ha lätta böjda knän, lägg jämn vikt på fötterna och landa med rak fot. Spring som om du cyklar. Du ska rulla fram. Det blir bekvämt, din kropp mår bättre och du blir snabbare! Men låt inte min beskrivning göra det komplicerat. Det är lätt och roligt att springa och jogga!


Skor


Träningsskor ska vara anpassade efter dina fötters form. Gärna tjocka sulor och bra svikt med luftkuddar. Walkingskor har inbyggda stöddämpare som är bra om man te.x joggar på asfalt. Välj rätt storlek, fötterna förändras under livet och det är inte säkert att du kommer ha samma storlek. Dessutom är alla modeller olika. Ibland har jag storlek 39 och ibland 40. Rekommenderar även skor som ventilerar så fötterna kan andas.


Vi rekommenderar starkt löplabbet!


Hos löplabbet kan du göra ett kvickt test för att se vilka skor som passar dig bäst. Alla springer olika och därför behöver vi olika skor. På deras hemsida kan du se en snabb film där de går igenom hur dina fötter testas. Klicka här! filmen är längst ner på sidan och heter utprovningsfilm. Förutom skor så kan du köpa specialtillverka inlägg till dina fötter.


Spabehandla dina fötter!


Bild  


Gå ut till vårsolen och häll upp ett (ljummet) fotbad och bada i 10 min. Häll i syremättat fotsalt, för de öppnar porerna och tar bort smuts och döda hudceller samt stimulerar blodcirkulationen. Om du vill ska kan du hälla i bakpulver och röra om. De mjukar i hårda partier.

Ta upp fötterna och dutta med en handduk. Fötterna ska inte vara torra men inte heller blöta för då halkar verktygen. Fila sedan fötterna. Om du inte har fil hemma så blanda ihop en fotskrubb te.x grovsalt och olja. Sköj fötterna och massera in fotcréme. Om du inte har det så kan du ta banan, avokado, citron, youghurt eller något annat som är bra för huden. Stryk senorna för att lossa spänningar, massera i cirklar för att värma upp dem och vrid fötterna så musklerna mjukas upp. Känn sedan efter, fötterna blir lättare och du mår bättre när du går.

Enligt artikeln "Lyckan sitter under fötterna" HÄR! så är det bevisat att om dina fötter mår bra så får du bättre minne, lär dig saker bättre, sänker "onda" blodfetter, får mindre trög mage, får sänkt blodtryck, känner mindre smärta, löper mindre risk att bli deprimerad och blir mindre stressad!



     Bild


Hoppas att du kommer vårda dina fötter med rätt skor och sköna spabehandlingar!


Av Klara Lindberg G., Juan Silva B. - 13 april 2011 10:52










När det det är dags för helg eller fest så innebär det alkohol för många, är man ute sent så brukar det som är öppet vara en hamburgerkedja eller nån skräpmats kedja. går man på nån hemmafest så blir det nog mer chips, snacks och alkohol.


 


Träning och alkohol hänger inte särkilt bra ihop som det alltid brukas skrivas om, men om man känner att man måste eller vill vara social och ta en drink med sina närmsta så tänk på att dricka med måtta. om du hade tänkt dricka, se till att inte träna samma dag eller dagen efter då det inte kommer att ge dig något tillbaka. Kroppen kommer att att lägga all energi på att bryta ner alkoholen så något återhämtning till musklerna blir det inte. vin sägs sig vara bra för hjärtat och öl är ju trots allt bara lite kolhydrater? spelar inte roll! , det är dåliga kolhydrater helt näringslösa som inte ger dig något alls förutom dålig återhämtning.


Nu när du läst det här och tar din träning på allvar så se till att dricka med måtta och drick en massa vatten!


Av Klara Lindberg G., Juan Silva B. - 12 april 2011 21:02

Vi vet att frukter är bra för kroppen, men vad har varje frukt för unika enenskaper och karaktär?


Många köper hem lite bananer, äpplen och päron. Och de blir den där frukten som man vänjer sig vid att köpa. Tills man kommer hem och inte längre känner för att ta en frukt. Att variera och utforska bland alla exoktiska smaker rekommenderar vi starkt!


Skillnaden på frukter och grönsaker?

Videoklipp från NE Här!

Har du någon gång drömt om att resa runt hela jorden bara för att smaka på något? kanske vinprovning, ostprovning eller fruktprovning? I guiden kommer du säkert att hitta en frukt som du inte känner igen och som suktar dig.

Kolla igenom fruktguiden, plocka fram de mest intressanta och gör en fruktsallad. Välj en passande juice och häll över salladen. Saftigt och krispigt!

Jag rekommenderar kiviks smultron dryck. Eller att du pressar frukter till en egen härlig juice!


 


A

  • Alaskahallon -  
  • Allåkerbär -  
  • Amanatsu -  
  • Amaranth -   
  • Amerikanskt blåbär -    
  • Amerikanskt tranbär -
  • Ananas -
  • Ananasguava(feijoa) -
  • Ananassmultron -
  • Apelsin -
  • Aprikos -
  • Aubergine-
  • Avokado -

B

  • Babaco -
  • Backsmultron (nejkon) -
  • Banan -
  • Bergamott -
  • Bigarrå(körsbär) -
  • Bilimbi -
  • Bittergurka(karella) -
  • Bittermandel -
  • Björnbär -
  • Blodpomelo -
  • Blåbär -
  • Blåhallon (salmbär) -
  • Boysenbär -
  • Brakved -
  • Brödfrukt -
  • Bröstbär(jujubär) -
  • Bäverbär -
  • Blodapelsin -                                                      

C

  • Cantaloupe -  
  • Carambola (stjärnfrukt, trädkrusbär) -  
  • Cashewäpple -  
  • Cayennepeppar -
  • Charantais -
  • Chayote (kayote) -
  • Cherimoya -
  • Chiku (sapotill) -
  • Chilipeppar (spansk peppar) -
  • Citron -
  • Clausellina -
  • Clementin -
  • Cocktailkiwi (dessertkiwi, kiwai, krusbärsaktindia) -
  • Colanöt - 
  • Curuba (passionsfrukt) -
  • Curuba (gurkväxt) - 

D

  • Dadel -
  • Daidai -
  • Dhudi -
  • Drakfrukt (Pitahaya, kaktusfrukt) -
  • Druvfläder -
  • Durian (stinkfrukt) -
  • Durra -
  • Dvärgapelsin (kalamondin) -
  • Dvärgtranbär -
  • Druvor -

                             

E

  • Ekollon -
  • Ellendale -
  • Enbär -

F

  • Feijoa (ananasguava) -
  • Fikon -
  • Fikonkaktus (kaktusfikon, fikonopuntia) -
  • Fjällodon -
  • Flaskkurbits (kalebass) -
  • Fotblad -

                 

G

  • Galiamelon -
  • Granatäpple -
  • Grapefrukt -
  • Grenadilla -
  • Grodskinnsmelon -
  • Guava -
  • Gul kiwi -
  • Gurkfrukt -
  • Gurka -
  • Gurkträd -                                 

H

  • Habanero -
  • Hagtorn -
  • Hallon -
  • Hasselnöt -
  • Havrekorn -
  • Havtorn -
  • Hernandina -
  • Hickorynöt -
  • Hirskorn -
  • Hjortron -
  • Honungsmelon -
  • Hundrova -
  • Häggbär -

                                      

I

  • Indiskt marmeladträd -
  • Iyokan -

     

J

  • Jackfrukt -

  • Jalapeño -
  • Japansk mispel (loquat) -
  • Japansk persimon (kaki, sharonfrukt) -
  • Johannesbröd (carob) -
  • Jordgubbe -
  • Jordnöt -

K

  • Kafirlime -  
  • Kardborre -
  • Kapkrusbär (physalis) -
  • Kapris -
  • Kastanjenöt -
  • Kayote (chayote) -
  • Kermesbär -
  • Kiwano -
  • Kiwi -
  • Klementin -
  • Kokbanan (mjölbanan) -
  • Kokosan (langsat, lanson) - 
  • Kokosnöt -  
  • Kolokvint -
  • Korn -
  • Krikon (mirabell) -
  • Krusbär (stickelbär) -
  • Krusbärsaktindia (cocktailkiwi, dessertkiwi, kiwai) -
  • Kryddpeppar (piment) -
  • Kråkbär (kråkris) -
  • Kumquat -
  • Kvitten -
  • Körsbär (bigarrå) -

                                                  


               

L

  • Langsat(lansone, kokosan) - 
  • Lime -
  • Limequat -
  • Lingon -
  • Litchi -
  • Loquat (japansk mispel) -

                 

M

  • Majskorn -
  • Malvasio -
  • Mamey -
  • Mandarin -
  • Mandel -
  • Mango -
  • Mangostan -
  • Maracuya -
  • Marmeladträd (sapot) -
  • Melon -
  • Mexikanskt äpple (vit sapot) - 
  • Mikan -
  • Minneola (tangelo) -
  • Mirabelle (krikon) -
  • Mispel -
  • Mullbär -
  • Murgröna -
  • Muskotnöt -
  • Måbär -
  • Månadssmultron -

                                                  


            


N

  • Nashipäron -
  • Nejkon (backsmultron) -
  • Nektarin -
  • Nour -
  • Nypon -
  • Nätmelon -

              

O

  • Odon -
  • Ogenmelon (Galiamelon) -
  • Okra -
  • Oliv -
  • Olvon -
  • Orangelo -
  • Ormbär -
  • Oxbär -
  • Oxel -

                          

P

  • Papaya -
  • Paprika -
  • Paranöt -  
  • Parksmultron -
  • Passionsfrukt -
  • Pekannöt -
  • Pepino -
  • Persika -
  • Piri-piri -
  • Pistaschnöt -
  • Pitahaya, gul -
  • Pitahaya, röd -
  • Plommon -
  • Pomerans -
  • Pomelo (pompelmus, pummelo) -
  • Pumpa -
  • Päron -

              


R

  • Rambutan -
  • Rangpur -
  • Riskorn -
  • Rågkorn -
  • Röda vinbär -
  • Rönnbär -

                 

S

  • Salak -
  • Sandpäron -
  • Salmbär (blåhallon) -

Fortsättning följer...


Det är en av de billigaste alternativen som utvecklar din balans, förfättrar din kondition och stärker dina ben. Nämligen hopprep!



Våren har äntligen kikat fram och folket har vaknat från sitt ide. De är perfekt väder för ett hopprepspass en tidig morgon, uppfriskande.


Hopprep, skor och ytan!

Bra skor med bra stöddämpning. Basketskor är bra för att de gar ett stadigt grepp om dina vrister och är anpassade för att hoppa. Och jag rekommenderar ett smalt plast hopprep. Det är lättare och får snabbare fart! Känn efter om längden känns bra. Om hopprepet inte är i din längd så linda endan runt din hand på båda sidorna. Trampa i mitten av hopprepet och sträck på de. Om hopprepet slutar vid dina axlar så är det en perfekt längd!

Tänk på var du hoppar. En bra yta är te.x ett trägolv, gym matta, utomhus spår eller tennisbana.

Teknik

Hopprep är teknik. Du ska landa och hoppa med främre fotdynan och inte veva med armarna, tvärtom. Mjuka rörelser med handleden. Lyssna på takten och hoppa in i den.

Testa dig själv. Hur mycket kan du hoppa? 100, 200, 300, 400? Och förbättra dina resultat. Bestäm vilka dagar i veckan som du ska hoppa och hur många hopp.

Om du använder vikt med väst så får du mer motstånd och förbränner mer kalorier.

När du känner att du kan hoppa basic så kan du börja med övningar.

Du kanske känner att hopprep verkar tråkigt, men det är en utmanande lek som går att utveckla och som är en sport. Svenska Gymnastikförbundet anordnar tävlingar i hopprep. Det finns även en kultur där man tävlar i hopprep, som i musikvideon högst upp. Och det kräver träning för att klara!

Inom hopprep så finns tre kategorier: speed rope, jumping rope och skipping.

Reebok instruerar:




Lycka till med hoppandet!


               

Klicka här! För att komma till en styrketränings guide. Varje övning beskrivs noga.

Följ bloggen

Följ U N I S E X T R A I N I N G med Blogkeen
Följ U N I S E X T R A I N I N G med Bloglovin'

Presentation


En träningsblogg som är anpassad efter dig.

Fråga mig

8 besvarade frågor

Omröstning

Tycker du om din kropp?
 Nej, gratis kirugi skulle passa mig.
 Nej, Orkar/hinner inte träna
 Nej, inte nöjd
 Sådär...
 Helt okej. Någon missnöjd del bara.
 Jag trivs med min kropp
 Jag älskar min kropp!

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Bloggtrafik

 

Bloggar om träning

 

Sök i bloggen

Bloggvärde

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011
>>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggparaden

Blogrankers

BlogRankers.com

blogtoplist

TopBlogArea

Hälsa bloggar

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se