Senaste inläggen

  

Det är inte bara viktigt att träna fysiskt, även psykiskt. Hjärnan skapar nya nervceller och neutrala anslutningar hela livet. Genom att träna hjärnan så kommer de att öka. Du kommer att förändras som person. Det blir en enklare vardag för dig: inte glömma mobilen hemma, kunna koncentrera dig bättre i skolan eller på jobbet, vara vaken i din omgivning och uppfatta allting snabbare. Men hur tränar man egentligen hjärnan? Vi ska gå igenom några alternativ som du gärna får prova på och känna efter vad som passar dig.

Förutom dessa övningar så kan vardagen alltid innehålla nyttig träning som vi inte alltid tänker på. Själv är jag konstnär, och att måla är en rejäl hjärngymnastik. Att skriva, måla, spela ett instrument, sitta med morgontidningens korsord i knäet eller lära sig något nytt på egen hand är träning för hjärnan.

(Antingen kan du läsa igenom lite rolig och spännande fakta om hjärnan eller gå ner till alternativen.)


 

Fakta om hjärnan:

 

Vänstra halvan är det intellektuella centrumet: logik, matematik, analys, språk, läsning, skrivning, ord samband mm.


Den högra halvan är det konstnärliga centrumet: färg, form, fantasi, identifiering, rytmer, drömmar, symboler, känslor, musik mm.


Men för vänsterhänta är det tvärtom.

paranormal.se står det:


”Forskare understryker betydelsen av att vi tränar upp den glömda del av hjärnan som har förmågan att tänka i bilder.
Alla har vi den förmågan potentiellt. Men på grund av att den legat i träda under många år kan det ta tid att träna upp den igen.


En del lyckas med detsamma medan andra måste öva dagligen i många veckor innan förmågan vänder tillbaka. Genom att träna upp förmågan att tänka i bilder utvecklas samtidigt både kreativitet och minnesförmåga. Du höjer din intelligens och kan snabbare ta till dig ny information. En intelligent människa använder båda hjärnhalvorna för att lösa sina uppgifter, oavsett om de är av intellektuell eller av konstnärlig art.”


Myteri


 

”Har du hört att människor bara använder 10% av hjärnan? Falskt! Det är en myt som envist har levt genom flera generationer”


 

”Har du hört att hjärnan är en muskel? Falskt! Muskler drar ihop sig, det gör inte hjärnan. Den enda likheten är att de består av celler med helt olika uppgifter”




Alternativen – Hur vill du träna dig smart?



Bloxors

 

 

Länk: http://www.1001spel.se/game/bloxorz/

Genom att styra    på ditt tangentbord så ska du förflytta en box och få den att falla i ett hål. I vissa banor finns plus och minus på marken som man ska ställa sig på så att vägar försvinner och läggs till. Det gäller att tänka ordentligt och vara vaken, men var inte rädd för att klanta till det, du har många chanser.




Klara:  


Bedömning: Det går inte att ge sig förens man lyckas. En riktig utmaning som jag gärna ger mig på dagligen.



Juan:    

Bedömning: Den är beroendeframkallande men lite för enformig.


Fler hjärngymnastiks spel finns på http://www.1001spel.se/hjarngymnastik/



Lumosity



   


Länk: http://www.lumosity.com


Lumosity är designad av några av de ledande experterna inom neurovetenskap och kognitiv psykologi från Stanford och UCSF.

Genom 5 dagars gratis medlemskap skräddarsys ett program efter dig och dina behov. Du ska fylla i vilka mål du har med träningen samt vad du vill bli bättre på t.ex bättre minne, koncentration, intelligens, snabbare tänkande etc.

Klara:    

Bedömning: På det här sättet kan vi utvecklas efter våra personliga behov. Jag älskade det! Roligt att se hur mycket man utvecklades varje gång man upprepade ett spel. Resultatet är snabbt och dessutom roligt. Genom lumosity fick lärde jag känna mig själv lite bättre och det ökade min självkänsla. Resultatet visar att jag behöver jobba mer på mitt minne men att jag tänker och reagerar snabbt. Jag trodde att jag hade problem med koncentrations testet eftersom jag ofta fick höra det i skolan när det var prov, men tvärtom, 96%. Det gjorde min dag och jag ska aldrig tvivla på mig själv igen! Den här rekommenderar jag starkt.

Juan:    

Bedömning: Riktigt kul!


Nintendo DS (Dr Kawashima´s Brain Training


 


På det här sättet så kan du träna hjärnan när du vill. Jag lånade Nintendo DS i en vecka och spelade varje dag. Programmet är designat för att ta emot alla ens uppgifter och utforma ett träningsschema. Precis som fysisk träning men i det här fallet psykisk. Det var som att gå runt på en personlig tränare i väskan.


Nyfiken? Information om spelet finns här: http://www.braintraining.com.au/howto.html


Klara:    

Bedömning: Det blir tungt med vikter, för den här blir också en femma. Väldigt bra spel, dessutom om man åker kommunalt och vill använda tiden på tåget till nytta. Pengarna är värt det. Många anser att spel bara är för ungdomar men det håller vi på unisextraining inte med om. Spel är för alla åldrar. Genom det här spelet kan vi utvecklas som personer, prestera bättre i skolan eller på jobbet och må bra.


Juan:  

Bedömning: Det är kul men jag har inte orken och intresse för att spela det.

Betapet


 

Länk: http://www.betapet.se/

 

Har du någon gång provat Alfapet? Det här är nämligen samma sak men på Internet. Du tävlar med andra medlemmar. Om det känns läskigt att tävla mot en främmande person så är det bara att be en vän att tävla mot dig. Själv brukar jag sitta och tävla med min mamma i rummet bredvid. Det är inte bara hjärngymnastik utan även ett socialt nätverk. Så varför inte ringa den där vännen du inte har träffat på åratal och föreslå ett parti Betapet?


Klara:  

Bedömning: Jag har inte en ordbok i hjärnan och det behövs inte. Det här passar alla och är extra roligt eftersom det både är en chatt och Alfapet. Trodde att det mest skulle vara en äldre målgrupp men jag har gått igenom medlemskapet och det är folk i alla åldrar, tummen upp!


Juan:  

Bedömning: Kul när man får spela mot en annan och samla poäng, tävlingsinriktat.


Illustrerad vetenskap


 

Länk: http://www.illvit.com/htm/hjarngymnastik/se/kunskap.html


En hemsida där du kan välja att utmana din kunskap, koncentration, minne, intelligens och logik.


Klara:  

Bedömning: Påminner för mycket om skolbänken, hjärngymnastik ska vara roligt och utmanande. Men det är en väldigt personlig åsikt. För de som gillar korsord och sudoku så är det här i smaken.


Juan:    

Bedömning: Helt ärligt så tycker jag inte om det här, har inte tycke för den hemsidan.



ANNONS

     


"Det viktigaste med styrketräning för mig är inte att se bra ut.

Det är att känna sig stark. För jag är stark psykiskt,

och då vill jag vara lika stark fysiskt. För att må bra."

ANNONS

Vilken träningsform skulle passa dig?: TEST!

Passa på att ställa frågor kring träning, hälsa och kost. Vi skriver för er skull.

 

Och ge gärna tips på vad ni vill läsa om.


1.Hänglås – den bör alltid ligga i väskan. Glömmer du så finns det att köpa eller hyra på de flesta gym.


2.Handuk – du kan ha en liten svetthanduk + en vanlig handduk så att du kan duscha efter.


3.Vattenflaska - slipper man hålla på att springa in till toaletten hela tiden. Man blir väldigt törstig när man tränar.


4.Mp3 – du kanske känner dig trött en dag eller kanske bara gillar att lyssna på musik och köra ditt eget race. Musiken brukar ge det lilla extra.


5.Shaker- om du nu håller på med kosttillskott så är det alltid lättare att packa ner shakern dagen innan.


6.Småpengar - om du glömmer din shake så har du småpengar som kan rädda dig :)


7.Schampo+balsam+tvål – bra om man ska duscha efter .


8.Träningskläder – bra att packa ner dagen innan om man vet att man är stressad på morgonen så att man inte glömmer det. Men tänk på att ta ut svettiga kläder från väskan så att det inte luktar unket sen.


9.Träningsskor -  lika viktiga som kläderna.



Känner du någon som föredrar livsstilen framför datorn eller Tv:n? kan vara ett barn eller en vuxen. Och att den personen ofta brukar vara trött, hängig och kanske till och med utstråla stöddig energi?


Vi börjar med att gå bak, till när vi är barn.


Som förälder är de enkelt att säga åt barnen att gå ut och leka. Det är enkelt att sitta bland andra vuxna och klaga på att ens barn bara sitter vid en apparat. Men det är förälderns ansvar att guida barnet. Aktivera sina barn. Inte bara genom att skicka barnet till en sport där ansvaret ligger i andras händer utan att själv vara delaktig.


När jag var barn så levde jag nära skogen. Det gjorde att jag kunde klättra i träd, kämpa mig fram i taggsnåren, springa mellan stenarna och jag var kreativ. Därför skapade jag också lekar till de andra barnen. Precis som en vuxen person ska göra. Skapa aktiviteter.


Nu går vi fram i tiden.


Barnet (vid apparaten) har växt utan vägledning till aktiviteter. ”Han” har gått igenom skolan där de var idrott, där det är pedagogens ansvar att skapa intresse för idrott, men tyvärr så är det många som inte engagerar sig och en del elever skolkar från idrotten. Förutom det så har han provat på fotboll och lite andra sporter som barn men inget tilltalade honom, så han gav upp. Nu är han vuxen och jobbar sittandes vid en dator. Och när han kommer hem så sätter han sig åter igen vid datorn eller Tv:n. Sakta har hans personlighet förändrats. Han har grävt ner sig själv i ett djupt hål. Han vill låsa in sig själv från världen och sjunka in i väggarna. Han börjar bli olycklig och tillslut så kommer han gå så långt att det förändrar hans relationer. Han orkar inte gå upp från soffan eller utveckla sin personlighet, han behöver hjälp.


(Han kan såklart vara en hon)


I det här fallet så brukar vi klaga på apparaterna, men det är inte deras fel, det är vårt ansvar. Själv sitter jag mycket vid datorn. Där skapar jag musik, designar i photoshop och har en stor del av mitt liv och fritid via datorn som för mig lycklig. Då ger apparaterna mig glädje. Men jag lever inte ett fullt liv framför datorn, jag har också aktiva intressen och då blir datorn istället nyttig.


Det här exemplet har drabbat många av mina bekanta och nära. Det har särat relationer mellan folk och påverkat så hårt att det spridits som ett virus. Och det som de flesta gör är att klaga och skylla ifrån sig istället för agera, för de är ”bekvämare”.


Det är släktträffar och de vuxna pratar om barnen som bara sitter vid datorn medan de själva inte har aktiverade intressen. Det är fel!


Det börjar när vi är barn och resulterar när vi blir vuxna. Och vi måste sluta skylla på samhällets ideal. Vi har apparater idag och de är underbara! Bara vi själva väljer en sund livsstil.


För er som har barn och kan påverka deras framtid så kommer jag gå igenom hur man kan skapa roliga aktiviteter: 


  1. Vad tycker ditt barn om?

Redan som barn så kan vi avslöjas om hur vi kommer bli som vuxna och vilket jobb vi kommer välja. Jag var väldigt kreativ som barn och tyckte om att hjälpa andra barn, och satt ofta med pennan i handen framför ett papper. Och nu studerar jag i konsthögskola och arbetar extra som barnflicka. Och min bror tyckte om att klicka på förbjudna hissknappar, förstöra saker för att se hur det fungerade och leka med experiment lådor. Idag utbildar han sig som elektriker. Därför är det viktigt att du uppmärksammar vad ditt barn tycker om och är duktig på och uppmuntrar det.


Bygga


Gör ett projekt. Om du bor i lägenhet så kanske ett landställe vore mysigt där ni kunde göra sommarprojekt.


Ni kan bygga leksaksbåtar (eller tälja barkbåtar), fågelholkar eller ett dockhus. Det behöver inte vara dyrt så länge ni använder naturen för att skapa. Naturen är otroligt viktig både för unga och vuxna. Det är vårt hem. Något vi alltid strävar efter, även när vi inreder.


Lek i vatten


Vatten är underbart och roligt. Många småbarn tycker om att titta in i tvättmaskinen, spola i toaletten och se vilka föremål som flyter i handfatet. Vatten är faccinerande, så använd det. Åk till äventyrsbad, prova på att dyka på semestern i det glasklara vattnet, släng ner leksakerna i badkaret, åk till simhallen och simma tillsamans så båda får träning.


Utforska naturen


Promenera med ditt barn och utforska åar. När jag var barn så brukade jag och grannbarnen gå till ett dike fyllt med vatten där vi hittade salamanders, grodor och konstigt nog till och med ett gäddyngel.

     Eller varför inte skriva en bok om insekter och andra småkryp? (det är också aktiv aktivitet) de hjälper barnet att utveckla sina kreativa egenskaper och uppmuntra dem att gå ut och leka.

     Åk till en spännande plats, kanske ditt barndomsställe och berätta för ditt barn om vad du upplevde där.


Skapa lekar


Köp en bok om lekar eller gör de klassiska (kull, kurra gömma) till något roligt. Engagera dig för ditt barn.


Fiska


Tid för att prata, lära känna varandra bättre och bygga upp en trygghet.


Sporta tillsamans


Åk till skidbacken på vintern, ta fram basketbollen på sommaren. Sporta året runt tillsamans. Då slipper du betala dyra sportaktiviteter till barnet utan att vara säker på om han/hon kommer stå kvar vid de intresset. Vi rekommenderar klättring och bmx i bana.


Gymmet på lekplatsen


Använd lekplatsen för att stärka barnets muskler och kondition. Fungerar även för vuxna, så varför inte träna tillsamans?


Svinga


Här kan man svänga sig mellan stolparna. Går även att använda ett träd. En gren som är nära marken.


Skottkärran


Bild

Skottkärran är både roligt för barnen och stärkande.


Chins



Bild


Chins (dra sig upp och ner) är också roligt att försöka för barnen. Att orka bära sin egen tyngd. Övningar där du inte behöver vikter är bra för barnen.


Fler av dessa övningar finns här.

577 övningar som både fungerar för barn och vuxna. Kom ihåg att även du kan använda lekplatsen, så ni kan träna tillsamans.


Om du inte hinner umgås mycket med ditt barn för jobbet, så tänk efter. Är det värt att jobba så mycket när du förlorar värdefull tid med ditt barn? Och om de även inte då går att ändra så kan även en kvällspromenad eller joggingtur tillsammans med ditt barn, skapa härliga minnen. Och barnet kopplar promenader och jogging till det minnet, och kopplar det till härliga känslor som kan påverka vuxen livet.


De som står här kan vara bra för dig som vill komma igång eller redan är igång, men vill kanske bli bättre på att träna.



1.Gör träning till något kul.


För att träningen ska bli rolig så måste man hitta en träningsform som man gillar, fortsätter man att träna nåt man inte gillar så kommer det bara bli tråkigt i längden, och så händer det att man tappar motivationen. Fundera inte så mycket på hur många kalorier du förbränner på en träningsform du ändå inte tycker om. Ilängden så kommer det bli mer motiverande med det tycket är kul.



2.Skaffa en träningskompis.


Det som är viktigt när man skaffar en träningskompis är att kompisen också ska ha den viljan man har. Syftar på att ha energi för att träna. Har man en kompis som bara är lat och inte har motivation för att träna så kan det bli att den personen ”trycker” ner din träning. När du väl hittat din kompis, så kan ni hjälpas åt i gymmet eller när ni är ute och joggar så att ni orkar springa det lilla extra.  När ni väl kommit igång då kommer latheten att släppa.


3.Inför träningsjournal.


Vad är inte mer motiverande än framstegen som kommer sakta men säkert?. För att du ska hålla koll på hur det går med träning så är det bra att skriva ner din träning. Kan vara kul att se hur utvecklingen har gått. Hur mycket klarar du av i bänkpressen nu? ,  knäböj? Eller kanske bara se hur mycket du klarar av att springa nu ?.


                          Bild


4.Planera träningen.


Jag tycker själv att detta är en av de viktigaste punkterna för att du ska kunna ta dig till gymmet, annars kan det bli att man alltid har en ursäkt. Välj ut några dagar som du vet att du kan träna så att inget kommer emellan. Om du planerar spontant så blir det nog att saker kan komma emellan , eller att man rent av bara kan bli lat och inte kommer iväg.


5.Periodisera din träning.


Du kanske vill åka skidor under vintern? Ta fram sommarformen? Utövar nån sport som behöver periodiseras så att kroppen orkar med? Eller kanske bara experimentera med kropen för att se hur den funkar. Ibland så kan det bli lite roligare om man lägger upp träningen lite annorlunda under vintern, våren, sommarn och hösten. Men tänk på att Träning handlar inte bara om det yttre utan även om det inre. Att må bra och hålla sig frisk är viktigt, ta hand om dig själv.



Följ bloggen

Följ U N I S E X T R A I N I N G med Blogkeen
Följ U N I S E X T R A I N I N G med Bloglovin'

Presentation


En träningsblogg som är anpassad efter dig.

Fråga mig

8 besvarade frågor

Omröstning

Tycker du om din kropp?
 Nej, gratis kirugi skulle passa mig.
 Nej, Orkar/hinner inte träna
 Nej, inte nöjd
 Sådär...
 Helt okej. Någon missnöjd del bara.
 Jag trivs med min kropp
 Jag älskar min kropp!

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Bloggtrafik

 

Bloggar om träning

 

Sök i bloggen

Bloggvärde

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011
>>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggparaden

Blogrankers

BlogRankers.com

blogtoplist

TopBlogArea

Hälsa bloggar

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se