Alla inlägg den 20 mars 2011

  

Det är inte bara viktigt att träna fysiskt, även psykiskt. Hjärnan skapar nya nervceller och neutrala anslutningar hela livet. Genom att träna hjärnan så kommer de att öka. Du kommer att förändras som person. Det blir en enklare vardag för dig: inte glömma mobilen hemma, kunna koncentrera dig bättre i skolan eller på jobbet, vara vaken i din omgivning och uppfatta allting snabbare. Men hur tränar man egentligen hjärnan? Vi ska gå igenom några alternativ som du gärna får prova på och känna efter vad som passar dig.

Förutom dessa övningar så kan vardagen alltid innehålla nyttig träning som vi inte alltid tänker på. Själv är jag konstnär, och att måla är en rejäl hjärngymnastik. Att skriva, måla, spela ett instrument, sitta med morgontidningens korsord i knäet eller lära sig något nytt på egen hand är träning för hjärnan.

(Antingen kan du läsa igenom lite rolig och spännande fakta om hjärnan eller gå ner till alternativen.)


 

Fakta om hjärnan:

 

Vänstra halvan är det intellektuella centrumet: logik, matematik, analys, språk, läsning, skrivning, ord samband mm.


Den högra halvan är det konstnärliga centrumet: färg, form, fantasi, identifiering, rytmer, drömmar, symboler, känslor, musik mm.


Men för vänsterhänta är det tvärtom.

paranormal.se står det:


”Forskare understryker betydelsen av att vi tränar upp den glömda del av hjärnan som har förmågan att tänka i bilder.
Alla har vi den förmågan potentiellt. Men på grund av att den legat i träda under många år kan det ta tid att träna upp den igen.


En del lyckas med detsamma medan andra måste öva dagligen i många veckor innan förmågan vänder tillbaka. Genom att träna upp förmågan att tänka i bilder utvecklas samtidigt både kreativitet och minnesförmåga. Du höjer din intelligens och kan snabbare ta till dig ny information. En intelligent människa använder båda hjärnhalvorna för att lösa sina uppgifter, oavsett om de är av intellektuell eller av konstnärlig art.”


Myteri


 

”Har du hört att människor bara använder 10% av hjärnan? Falskt! Det är en myt som envist har levt genom flera generationer”


 

”Har du hört att hjärnan är en muskel? Falskt! Muskler drar ihop sig, det gör inte hjärnan. Den enda likheten är att de består av celler med helt olika uppgifter”




Alternativen – Hur vill du träna dig smart?



Bloxors

 

 

Länk: http://www.1001spel.se/game/bloxorz/

Genom att styra    på ditt tangentbord så ska du förflytta en box och få den att falla i ett hål. I vissa banor finns plus och minus på marken som man ska ställa sig på så att vägar försvinner och läggs till. Det gäller att tänka ordentligt och vara vaken, men var inte rädd för att klanta till det, du har många chanser.




Klara:  


Bedömning: Det går inte att ge sig förens man lyckas. En riktig utmaning som jag gärna ger mig på dagligen.



Juan:    

Bedömning: Den är beroendeframkallande men lite för enformig.


Fler hjärngymnastiks spel finns på http://www.1001spel.se/hjarngymnastik/



Lumosity



   


Länk: http://www.lumosity.com


Lumosity är designad av några av de ledande experterna inom neurovetenskap och kognitiv psykologi från Stanford och UCSF.

Genom 5 dagars gratis medlemskap skräddarsys ett program efter dig och dina behov. Du ska fylla i vilka mål du har med träningen samt vad du vill bli bättre på t.ex bättre minne, koncentration, intelligens, snabbare tänkande etc.

Klara:    

Bedömning: På det här sättet kan vi utvecklas efter våra personliga behov. Jag älskade det! Roligt att se hur mycket man utvecklades varje gång man upprepade ett spel. Resultatet är snabbt och dessutom roligt. Genom lumosity fick lärde jag känna mig själv lite bättre och det ökade min självkänsla. Resultatet visar att jag behöver jobba mer på mitt minne men att jag tänker och reagerar snabbt. Jag trodde att jag hade problem med koncentrations testet eftersom jag ofta fick höra det i skolan när det var prov, men tvärtom, 96%. Det gjorde min dag och jag ska aldrig tvivla på mig själv igen! Den här rekommenderar jag starkt.

Juan:    

Bedömning: Riktigt kul!


Nintendo DS (Dr Kawashima´s Brain Training


 


På det här sättet så kan du träna hjärnan när du vill. Jag lånade Nintendo DS i en vecka och spelade varje dag. Programmet är designat för att ta emot alla ens uppgifter och utforma ett träningsschema. Precis som fysisk träning men i det här fallet psykisk. Det var som att gå runt på en personlig tränare i väskan.


Nyfiken? Information om spelet finns här: http://www.braintraining.com.au/howto.html


Klara:    

Bedömning: Det blir tungt med vikter, för den här blir också en femma. Väldigt bra spel, dessutom om man åker kommunalt och vill använda tiden på tåget till nytta. Pengarna är värt det. Många anser att spel bara är för ungdomar men det håller vi på unisextraining inte med om. Spel är för alla åldrar. Genom det här spelet kan vi utvecklas som personer, prestera bättre i skolan eller på jobbet och må bra.


Juan:  

Bedömning: Det är kul men jag har inte orken och intresse för att spela det.

Betapet


 

Länk: http://www.betapet.se/

 

Har du någon gång provat Alfapet? Det här är nämligen samma sak men på Internet. Du tävlar med andra medlemmar. Om det känns läskigt att tävla mot en främmande person så är det bara att be en vän att tävla mot dig. Själv brukar jag sitta och tävla med min mamma i rummet bredvid. Det är inte bara hjärngymnastik utan även ett socialt nätverk. Så varför inte ringa den där vännen du inte har träffat på åratal och föreslå ett parti Betapet?


Klara:  

Bedömning: Jag har inte en ordbok i hjärnan och det behövs inte. Det här passar alla och är extra roligt eftersom det både är en chatt och Alfapet. Trodde att det mest skulle vara en äldre målgrupp men jag har gått igenom medlemskapet och det är folk i alla åldrar, tummen upp!


Juan:  

Bedömning: Kul när man får spela mot en annan och samla poäng, tävlingsinriktat.


Illustrerad vetenskap


 

Länk: http://www.illvit.com/htm/hjarngymnastik/se/kunskap.html


En hemsida där du kan välja att utmana din kunskap, koncentration, minne, intelligens och logik.


Klara:  

Bedömning: Påminner för mycket om skolbänken, hjärngymnastik ska vara roligt och utmanande. Men det är en väldigt personlig åsikt. För de som gillar korsord och sudoku så är det här i smaken.


Juan:    

Bedömning: Helt ärligt så tycker jag inte om det här, har inte tycke för den hemsidan.



Presentation


En träningsblogg som är anpassad efter dig.

Fråga mig

8 besvarade frågor

Omröstning

Tycker du om din kropp?
 Nej, gratis kirugi skulle passa mig.
 Nej, Orkar/hinner inte träna
 Nej, inte nöjd
 Sådär...
 Helt okej. Någon missnöjd del bara.
 Jag trivs med min kropp
 Jag älskar min kropp!

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Bloggtrafik

 

Bloggar om träning

 

Sök i bloggen

Bloggvärde

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggparaden

Blogrankers

BlogRankers.com

blogtoplist

TopBlogArea

Hälsa bloggar

Ovido - Quiz & Flashcards