Direktlänk till inlägg 2 mars 2011

70-årig B-girl

 

__________________________________________________



 

Namn: Monica Masuda

Artistnamn: Krazee Grandma

Ålder: 70 år

Motto: ”Peace of mind and a good heart!/Dalai Lama/”


Det är fredagskväll och gatorna är fyllda med glädje. Jag och mina vänner har valt att spendera kvällen på ett jam (ett dans event).

     Vi går in till Solna-hallen. Musiken pumpar från den stora salen och dämpas ut mot hallen. Då vi går upp för trappan möter jag B-girl Krazee Grandma. Hon är 70 år och dansar som om livet inte hade någon gräns. Stolt visar hon upp sig; beviset på att alla kan om de bara vill.


Sedan mitt första möte med Krazee Grandma har jag velat skriva den här intervjun. Jag kontaktade henne för att nyfiket få veta mer. Vem är hon? Hur länge har hon dansat?

     ”Breaking har jag hållit på med i c:a 10 år. Dessförinnan prövade jag discojazz och jazzfunk och hiphop, med det var breakingen som verkligen fick mig fast.”

Monica Masuda (ak. Krazee Grandma) började dansa för att hon ville testa.

     ”Jag tycker att varje människa, oberoende av ålder, ska våga pröva det som verkar intressant. Om man sen älskar det man gör så har man en energikälla i sitt liv.”


Monica jobbar med trädgårdsarbete, översättningsuppdrag på Engelska, Ryska och Japanska. Hon är en frisk, glad person med ett gott hjärta. Genom dansen har hon träffat många vänner.

     ”Den gemenskap jag känner med andra breakare är något alldeles speciellt!”

     Det är lätt att förstå vad hon menar. Alla kommer dit för att vara sig själva och visa upp sina förmågor. Ingen alkohol, bara nöje och vänskap.

     ”Dans är rörelse med känsla. Känslan och energin kommer från musiken och vad som är i dig. Och breaking är nog en av de mest personliga dansformer som finns - Not being yourself then who are you? Poe One - och den positiva känsloexplosion som uppstår när det stämmer i dansen, det är något så frigörande och - helande! Sedan jag började breaka har jag blivit lyckligare och mer harmonisk.”

     Krazee Grandma har rest, tävlat och njutit av livet som dansare.

     ”Jag åker gärna till olika jam utomlands för att få inspiration, och det har också hänt att jag fått visa upp mig i olika sammanhang. Då har jag helt enkelt freestylat. Det spelar ingen roll om det är en stor scen, som det var i Seoul, eller något mer blygsamt. När jag hör musiken är det bara den jag bryr mig om. Strålkastarna gör ju att man ändå är blind som en nyfödd råtta om man ska försöka titta på publiken, så den stör inte...”

     Jag blir nyfiken på hur folk reagerar; en 70årig B-girl?

     ”Mycket positivt! Några månader efter ett jam kommer en halvliten kille fram till mig och säger - Jag såg dig på Lava. Du var grym!”

     ”Grejen är ju att jag inte går på jam för att se vad ungdomarna gör. Jag går dit för att breaka och ha kul, vara delaktig.”


Hon har en bred musiksmak, allt från breakbeat till klassiskt.

     ”Jag lyssnar på allt möjligt som har känsla och hjärta och inte är så där meningslöst kommersiellt. Jag kan lyssna på klassisk musik med stor behållning; äkta folkmusik från Japan och Mongoliet; så njuter jag av elastiska breakbeats... allt beror ju också mycket på situationen.”

     Krazee Grandma är 70 år men känner sig som hälften. På vardagen kopplar hon av hemma med sina sugar gliders (flygande ekorrar). Helgerna tillbringar hon på Jam, där jag ofta får syn på henne och tänker: Så pigg och modig vill jag vara när jag fyller 70.


När hon rockar...



Vår kära vän i reklampausen...



 

Peace and love from...

 

 
 
en värmlands tjej

en värmlands tjej

2 mars 2011 12:19

hehe det var inte dåligt att kunna orka dansa break dance i sådan ålder! :)

http://MyBloggNotYours.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Henrik Gatarski

2 mars 2011 13:49

Grym artikel, fler exempel på fantastiska och positiva människor och mindre om misslyckanden.......
Jobba på Unisextraining

 
en värmlands tjej

en värmlands tjej

2 mars 2011 22:53

ja har ju redan börjat träna lite sen tidigare redan men hemma! har lite små tränings grejer hemma å träna med å det.. för på det sättet kommer ja lättare igång tills ja iallafall har råd att gå på gym sen.. där ja var äre rätt dyrt www.kmti.se(detta var ju för karlstad då såklart) visst finns ju billigare ställen men.. :)

http://MyBloggNotYours.bloggplatsen.se

Klara Lindberg G., Juan Silva B.

3 mars 2011 20:43

Hej hej kära du!

tänkte ställa några frågor till dig innan vi sätter igång.

vad gör du på fritiden?
Har du nån aktivitet du utövar? om ja, vad?
Vad är målet med träningen?
Vad för träningsredskap har du hemma?
skulle jag kunna få lite information om dig ? som Längd? , Väger? och vad du skulle vilja göra med din kropp (forma kroppen)

tänk så här också om det ska hända nåt med kroppen så är det kosten som har den största rollen i träningen.

Såg att lite träningsbilder på dig . KUL :)

med vänliga hälsningar / Juan

 
Fettot

Fettot

3 mars 2011 13:56

Hej! ni hade kommenterat min blogg om att ni skulle kunna hjälpa mig med motivation och träning och de skulle jag gärna vilja.. träning måste vara billig för jag är en fattig student:( men jag är glad att ni vill hjälpa mig...

http://fettotblirsmal.bloggplatsen.se

Klara Lindberg G., Juan Silva B.

3 mars 2011 20:36

Hej kära du!

tänkte fråga ut dig lite så att jag får lite information om dig innan vi sätter igång.

Vad gillar du att göra på fritiden?
Har du nån aktivitet du gillar att göra?
skulle jag kunna få lite information om dig som , längd? hur mycket du väger? vad du vill göra med kroppen? (tänkte på former) och vad målet är? .

sen en annan grej jag tänkte på kalla inte dig för fettot det gör bara att du tappar motivationen , se det som att du är otränad , men ska träna upp dig :)

och en sak som är jätte viktigt sen när vi sätter igång är att du tänker på kosten, det är den som spelar den största rollen.

med vänliga hälsningar /Juan

 
Ingen bild

Elsa fashionelsa

3 mars 2011 16:43

Väldigt imponerande lady med en skön attityd och ödmjukhet. Håller med Henriks kommentar i övrigt.
Det här var en intervju som verkligen inte finns att läsa i random livstilsbloggar. Tumme upp!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Hej kära läsare!   Vi beklagar för att bloggen inte uppdaterats på länge. Men snart har vi tid till att börja skriva igen!   Med vänliga hälsningar   Juan och Klara ...


                  Bild     Om man är trött eller hänging en dag kan det bero på flera orsaker. Det är alltid så tråkigt att känna så när man vill eller har planerat in en träningstid eftersom att man tappar träningsmotivationen . Förutom att man...


För alla som bor i en stad är det bra att uppmärksamma detta. Eller för er som är pollen allergiker.   I helgen var jag ute och klubbade i Stockholm. När jag kom hem så kände jag mig snuvig och snöt mig. Pappret blev svart. Tankarna började kr...

Ofta läggs lite uppmärksamhet på fötterna. Vi tar dem lite förgivet. De bara finns där så vi kan gå, hoppa och springa. När vi borde uppskatta dem och ta hand om dem!   Bild Varför fötter? Fötterna är kroppens stöddämpare och ger stöd och ...


                  När det det är dags för helg eller fest så innebär det alkohol för många, är man ute sent så brukar det som är öppet vara en hamburgerkedja eller nån skräpmats kedja. går man på nån hemmafest så blir det nog mer ch...

Presentation


En träningsblogg som är anpassad efter dig.

Fråga mig

8 besvarade frågor

Omröstning

Tycker du om din kropp?
 Nej, gratis kirugi skulle passa mig.
 Nej, Orkar/hinner inte träna
 Nej, inte nöjd
 Sådär...
 Helt okej. Någon missnöjd del bara.
 Jag trivs med min kropp
 Jag älskar min kropp!

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Bloggtrafik

 

Bloggar om träning

 

Sök i bloggen

Bloggvärde

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggparaden

Blogrankers

BlogRankers.com

blogtoplist

TopBlogArea

Hälsa bloggar

Ovido - Quiz & Flashcards